Inspiratiegids
Inspiratiegids

Wat is het verschil tussen ABK en AK?

Bij het oriënteren op en uiteindelijk het bouwen van uw eigen droomvilla kunnen er heel wat termen op u afkomen. Daarom lichten we om de zoveel tijd een rasechte bouwterm voor u toe.

Dit keer ABK en AK. Wat betekent het en wat is het onderscheid tussen deze 2 termen? Beide zijn veel voorkomende en bekende afkortingen binnen de bouwwereld. Er is dus kans dat u deze ergens tussen het eerste contact en het opleveren van uw eigen unieke villa gaat tegenkomen

Wat betekent ABK

We beginnen met ABK. Dit is de afkorting voor Algemene Bouwkosten of Algemene Bouwplaatskosten. De officiële definitie is: Algemene Bouwplaatskosten zijn kosten die direct samenhangen met het bouwproject, maar geen direct verband hebben met de onderdelen van het bouwproject. (bron: Standaardmodel ABK) Maar wat betekent dat nu echt?

De Algemene Bouwplaatskosten maken een officieel deel uit van de uiteindelijke totale kosten van de bouw van uw villa. Dit zijn aan de ene kant kosten die niet direct aan een vast onderdeel opgehangen kunnen worden, maar die wel degelijk gemaakt worden en ook noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de bouwwerkzaamheden.

Deze kosten zijn voorzieningen, productiemiddelen en de benodigde arbeid, die aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Zo moeten de kosten te herleiden zijn naar de realisatie van het project (uw villa), niet direct gekoppeld kunnen worden aan concrete onderdelen van het bouwobject (nogmaals: uw villa) én na oplevering niet achterblijven in / onderdeel zijn van het project (uw villa). Denk bijvoorbeeld aan personeelskosten, transport of gebruik van klein materieel.

ABK versus AK

En dan AK. Dit betekent de Algemene kosten. Maar wat valt daar dan onder? Dit is meestal een vast percentage van de totale kosten, dat wordt gereserveerd voor, de naam zegt het al: algemene kosten. Deze kosten hebben op het eerste gezicht weinig met de bouw van uw villa te maken, maar worden onderaan de streep wel degelijk gemaakt en dus ook berekend. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten voor communicatie, marketing, kantoorbenodigdheden, bankzaken, verzekeringen, afschrijvingen, enzovoort.

Hopelijk hebben we hiermee weer iets meer duidelijkheid gebracht in de wereld die villabouw heet. Mocht u nog vragen hebben of meer willen weten over deze of andere termen, neem dan gerust contact met ons op. De koffie staat klaar!

Maak een afspraak